Saturday, January 29, 2011

HIJABKU DI TANGANMU -EPISOD 4-

salam..
new entry...hope u like it...

Aku mula dengar bilik sebelah aku,ada wanita sedang mengerang kesakitan...MasyaAllah....aku dah mula senak ni.Ya Allah,bantu tenangkan aku...bisik hati kecilku..


       macamana pulak boleh due date ni awal seminggu? ya Ar-Rahman,ya Rahim...sungguh,betul kata makcik,even umi sendiri,saat melahirkan bayi sulong ini sangat mencemaskan,dan sakit.Sementara menunggu bukaan mencapai 10cm.aku cuba teknik penafasan yang aku pelajari semasa menuntut di Bangelore dulu. Akhirnya,berkat kesabaran dan penat jerih aku meneran seperti yang telah di nasihatkan oleh Dr.Meghana,aku berjaya melahirkan bayi laki-laki.Penat aku selama 1 jam dalam labour room betul-betul hilang di telan bumi setelah melihat bayi yang aku kandung selama ini menangis tanda kemenangannya menghirup udara dan sah menjadi khalifah yang seterusnya buat aku dan Shaifullah..zuriat ini penyambung kasih sayang kami berdua..

      setelah bayi aku di letak dalam bilik khas,aku di suruh berehat oleh nurse-nurse yang bertugas. semua kelengkapan dan pengurusan sungguh memuaskan hati.Sementara menunggu Shaifullah datang untuk membawaku pulang.dalam sunyi,aku terus lelap....Jam meniti jam 6 petang,Shaifullah kelihatan tercungap-cungap mendapatkan Sumaiyah yang lena.Di usap dahi Sumaiyah dengan penuh kasih sayang,lalu 1 kucupan singgah di dahi Sumaiyah.tersedar Sumaiyah,terkejut.Senyuman manis yang terukir di bibir Shaifullah sungguh mendamaikan hatinya."sayang,this is for you". Bunga ros merah menjadi hadiah tanda cinta Shaifullah untuk ku...OMG,so sweet! jerit hatiku,tapi dengan senyuman dan ucapan terima kasih sahaja dapat aku ungkap buat masa ini,mungkin mood aku sedikit terganggu dengan kepenatan melahirkan bayi.

       Sebelum beredar menggunakan 'wheel chair',Shaifullah mengucapkan kalimah syukur dan di situ juga dia sujud syukur atas kelahiran bayi kami.lalu,di azankan di telinga bayi kami.aku sebak,hanya air mata dapat mengambar betapa hatiku sungguh gembira pada hari ni,tanggal 13 Mac 2010.Kami mendapat bayi yang sangat kami nanti-nantikan.Alhamdulillah.Kuat betul Shaifullah,dia angkat aku ke dalam kereta,dan setibanya di rumah dia mengangkat aku hingga ke katil.bayi laki-laki kami masih tidak di letakkan nama.tanpa sedikit pun mengeluh penat selepas pulang dari kerja,Shaifullah bingkas bangun dan terus ke dapur untuk menyediakan makan malam.Sementara itu,dia terus mencapai tuala mandi,dan membasahakan kain untuk di lap ke badan ku,ekoran aku tak terdaya untuk ke kamar mandi.usai dengan menguruskan aku mandi,cepat-cepat Shaifullah menghidangkan bubur nasi dan air suam untukku.

       "Abang dah solat Asar?",tanyaku sambil wajah Shaifullah aku tatap dengan senyuman.Dia menggelengkan kepala." Apa kata,abang pergi mandi dulu dan kemudian solat.Ayang tahu la nak suap mulut sendiri ni.hehe.Solat lagi penting dari ayang.Abang doa semoga kita di berkati dan syukur atas nikmat kurnia ni.Lepas abang solat,kita letak nama baby kita ni,ok?",pujuk ku.Mungkin kerana risaukan keadaan aku yang dalam berpantang,terus Shaifullah terlupa.sekali lagi,suami ku yang pendiam lagi comel ini mengucup manja dahiku."terima kasih sebab ingatkan abang.i love you".Lalu dia bingkas bangun dan terus ke kamar mandi untuk membersihkan diri dan terus solat.Sementara itu,aku menyusukan bayi kami.meskipun ada sedikit 'shock' dengan pengalaman menyusukan bayi,aku cuba lalui juga.it's new and fun being a new mother today. huhuuu...bila bayi kecilku ini menyusu,haus betul dia minum,kadang kala rasa ngilu bila sekitar arola itu di sedut.hehehe..maklumlah susu badan dah bertemu 'tuan' punya susu...jadi,susu memang patut keluar,terasa sedikit pedih.aku terhibur melihat keletah bayiku yang akhirnya hanyut di buai mimpi.

      Usai Shaifullah solat,dia terus berada di sampingku di atas katil.Lalu aku pinta dia meletakkan bayi kami di katil bayi yang kami beli 2 bulan lalu."sayang,thank you for this baby.I really appreciate it." "thank you for you too abang.Hmm,abang,kita nak letak  nama anak kita ni apa ya? Abang tak register nama baby lagi kan?? any idea sayang?". "ikut suka Sumaiyah la,abang follow je"."okey fine,i want we both create the name for our baby.Jangan nak mengada,cubit kang" kataku sedikit geram."okey-okey.jangan la marah ayang uii.abang prefer nama bayi laki kita letak nama awalannya Abdul means hambanya"."okey,sound nice.okey i pick one of 99 names of Allah.What should i put ya?Hmmm...Rahman?"."okey juga,Hambanya Yang Pengasih".Tengku Abdul Rahman bin Tengku Muhammad Shaifullah tela di pilih untuk bayi kami.Semoga dia menjadi anak yang soleh dan berguna untuk agama.

       "abang makan lah dulu,mesti abang laparkan??". tiba-tiba muka Shaifullah berubah."dah isteri abang tak sihat,abang tak selera nak makan lah.rindu nak makan masakan isteri" senyum Shaifullah."haiyo,mengada-ngada betul"..huhu...sempat juga aku bergurau senda dengan Shaifullah.serius aku rindu saat bersama dengannya di waktu terluang memandangkan kami sibuk dengan jadual 'on call' kami..

       khabarnya dari Shaifullah yang mama dan papa serta umi dan abi akan datang ke rumah esok. MasyaAllah,bertambah bahagia aku di buatnya.ada juga yang sudi nak menziarah dan membantu aku. Kebetulan esok sabtu.umi dan abi cuti,mama dan papa pun punya kelapangan waktu untuk melihat cucu mereka.pasti riuh,belum campur adik beradik Shaifullah yang lainAdik-adik Shaifullah,Saiffudin,Sarah,Shariff dan kakak iparku Soraya.Semuanya tengku-tengku...akhirnya aku terlelap di sisi Shaifullah ketika leka berbual tadi.huhu..aku penat,aku harap Shaifullah faham."abang,maafkan ayang.kerana tak dapat teman abang untuk berbual panjang.kepenatan ini sangat-sangat tak dapat di elakkan."



to be continue........................................


 p/s: rekaan semata-mata.hak cipta terpelihara.


love,
IMSnovelis

0 comments: