Wednesday, January 26, 2011

HIJABKU DI TANGANMU -EPISOD 2-

sebelum pulang dari hospital,aku sempat jumpa Shaifullah dan salam ,cium tangan kasar dia tu..hehe...."sayang,i balik dulu.kalau rindu-rindu i,call lah i...hehehe"...."insyaAllah,hati-hati tau.i love you" jawab Shaifullah....before aku keluar dari wad Ortopedik tu,tangan aku Shaifullah grab! erk,teperanjat okie! (hehehe).... " "meh sini,abang nak cakap something kat 'orang' dalam perut tu...anak ayah,jangan nakal-nakal..jadi budak baik...penyejuk mata umi dan ayah tau.semoga Allah rahmati anak ayah dan umi ni ye".....(ya Allah,seronok nye)........"tq sayang,bye sweetheart.muah! assalamualaikum,i love you too,take care.."....Shaifullah peluk aku before aku keluar dari wad Ortopedik tu,sempat jugak dia usap-usap perut bulat ni..hehe....~the end!



                                                        ********************************



                 click-click....bunyi tone aku kunci kereta aku...lekas2 aku masuk ke dalam rumah.drive sorang-sorang ni seram juga kan. mana taknya,aku ni membawa 'mohor-mohor besar Raja Shaifullah' dalam perut ni.kang kena ape-ape ,mahu pengsan Raja Shaifullah bin Raja Samsudin tu.hek,lupa nak bgtahu.Shaifullah tu salah seorang kerabat di raja Perak.hehe.... bagai bintang dah takda tempat landing kat  langit,then jatuh kat bumi,bertetabur je semua mahu bankrup TNB,sebab semua tak mahu guna eletrik...hehehe (never gonna be happend!).aku dapat seorang lelaki yang bagiku cukup hebat,Allah swt hantar dari syurga untuk aku...alhamdulillah...special for me..huhu...syukur...

ye lah,Shaifullah dah lah bagus dalam bidang akademik dan bagus dalam pengurusan diri,Islamik dan dia anak keturunan di raja...masyaAllah.masa first time tahu pun masa keluarganya datang masa majlis pertunangan dengan aku dua tahun lepas.mahu lari sampai ke tol Simpang Pulai aje,bila aku curi-curi dengar dari sepupuku Wan Syakira Nabilah yang beritahu aku,"betuahnya kak sumaiyah,abang Shafuillah tu anak raja!". erk,opocot mak kau,macamana ni? aku tetiba jadi gelabah and tak percaya...hehe....nak sahaja aku lari dengan jubah putih yang aku pakai pada hari pertunangan tu keluar dari pintu dapur,cabut lari sampai tol Simpang Pulai!!! (takde keje) hehehe

ye lah,aku sebenarnya segan dengan laki-laki yang datang dari keluarga kaya apetah lagi keturunan di raja! masyaAllah....

*******

               sebelum aku masuk rumah,aku 'stay' 5 minit di luar pintu masuk rumah, baca ayat Kursi dan sedikit doa keselamatan diri dan baby dlm perut ni.Shaifullah selalu pesan,kalau balik lewat malam or in other words,balik malam.aku kena amalkan amalan ni.supaya 'bendasing/makhluk asing' yang follow aku masa on the way balik tadi tak turut masuk ke dalam rumah..cabut lari pi tempat lain...syukurlah suami selalu pesan macam tu,sejuk mata dan telinga dengar..then aku masuk sahaja rumah,aku buka hijab campak kat atas meja ruang tamu dan duduk di sofa menghadap televisyen. aku picit 'button' remote control TV,ku buka saluran Astro.pilih punya pilih siaran,akhirnya aku pilih Astro Oasis..... ayat Quran dan koleksi zikir dari Muniff Hijjaz jadi pilihan.....aku biarkan ianya terpasang kuat.terus aku kutip tudung tadi dan terus masuk ke dalam bilik.aku ambil towel untuk mandi,bagi segar badan.habis semua pakaian aku tanggal,aku kutip dan aku hantar ke tempat mesin basuh di sebelah dapur.aku lihat jam di tangan menunjukkan jam 10 malam.aku lekas-lekas terus ke bilik air dan pakai kain basahan untuk mandi, masyaAllah....sejuknya air ni....aku biarkan air shower membasahhi tubuhku... sedapnya....(cuba la korang bayangkan,korang penat-penat balik kerja,then mandi camtu,air sejuk,malam!...) selesai mandi,aku sarung t-shirt.sengaja aku pakai t-shirt kecik>biar bila pakai nampak sikit perut ni.aku akan observe perut ni setiap kali lalu depan cermin.hehehe... (biasalah ibu muda yang excited nak dapat baby) hehehe...



                selepas rambut di sisir rapi,aku terus ambil telekung dan solat 'isya.usai solat,aku berdoa."ya Allah,ampunkan dosaku,kedua ibubapaku,suamiku dan seluruh muslimin dan muslimat di dunia ini ya Allah..(sambil tangan kiri mengusap perut bulat ni,hehee)ya Allah,ku mohon segala kesulitan dan kesedihan dalam tempoh kehamilan ini dapat Kau ubati dan hapuskan..pemudahkan urusanku,janganlah Kau jadikan aku seorang Umi yang kuat merungut terhadap anak dan paling penting,Kau lindungilah suamiku dan ibu bapaku dan keluarga mertua.jadikanlah aku Umi yang taat pada-Mu dan suami... Janganlah Kau pesongkan hatiku setlah Kau beri nikmat kurnia.ku mohon kau permudahkan urusanku, hidup matiku hanya untuk-Mu ya Rabbi....subhanarobika robbilizati ammayasifun,wasallahuala saidina Muhammad,walhamdulillahirobil alamin"......penat juga balik lewat macam ini,sejak kandungan makin matang ni,aku dapat rasakan yang aku makin 'lembap' dalam pergerakan.......hehe....momentum tu lambat! hehe....Shaifullah lah yang selalu ingatkan aku supaya rajin buat senaman ringan untuk aku kekal sihat dan memudahakan aku untuk lahirkan baby nanti.



               cermat-cermat aku buka telekong,lipat semua.terus aku ke ruang tamu.TV masih lagi dengan ayat suci Quran, aku terus ke dapur untuk minum air.kering pulak tekak ni.dengan gelas berisi air kosong suam dan sempat juga aku grab biskut oatmeal,aku terus ke ruang tamu.sambil menyelak majalah yang aku beli siang tadi,majalah 'pa&ma'..hehe....(malu nk bgtahu,tapi best jugak baca buku ni,ada kaedah untuk penjagaan bayi dan ........rahsia!) hehe...leka aku baca, jam meniti pukul 11.30...tetiba.......

."i need you boo,coz i see you booo,when my heart .bla..blaa...." lagu Chris Brown tu cukup bagi aku separuh terkejut... ...Shaifullah ni....sengaja aku set lagu romantis itu untuk ringtone call dari Shaifullah...cepat-cepat aku press key 'answer'..."assalamualaikum ayang" kedengaran suara penat Shaifullah di talifon yang cuba pura-pura riang and fresh ketika talifon..aku kenal sangat suara pura-pura fresh tu..hehe..."ayang da makan? baby dah makan?buat ape tu? eh,baby rindu ayah tak? baby nakal ke? kalau nakal sampai umi nangis..balik nanti,ayah babab baby ye..." hehehe...lucu lah ayat Shaifullah ni....aku ketawa kecil..."mak aii,encik Raja Shaifullah,awak ni doktor ke wartawan surat khabar? hehe..banyaknye soalan....mengada betul,cubit hidung mancung awak tu kang...hehehe.....



hmmm,Alhamdulillah sayang,i dah makan....baby makan? hmm tunggu ade gigi lah..hehehe...i tengah tengok TV lah sayang...baby rindu ayah? no way! baby rindu umi ONLY ok..hehehe...baby nakal sikit jer,ayang tadi baby tendang-tendang perut i time i tengah mandi....huhu..maybe sebab sejuk air malam ni..huhu...rotan die? i rotan ayah dulu!! hehe....sayang buat apa tu? dah makan? jadual 'on call' tak padat pulak malam ni? dah solat? ayah okey x tu?rindu umi tak??" sengaja aku manje-manje ayat 'rindu' tu...cewah (mgade gile~hehe)

"abang punye jadual tak padat malam ni,syukur.abang teringat kat ayang..jadi abang call lah..abang risau lah..ayang jangan lupa makan buah sekali tau.abang dah beli 2 hari lepas.ada dalam peti sejuk tu...abang sempat grab biskuit je ni dan abang dah solat,alhamdulillah.ayang jangan lupa tidur awal oke? maaflah,malam ni abang tak dapat nak baca Quran kat perut cantik tu,insyaAllah esok ya baby dan uminya" alahai suami aku ni....sweet gila! macam lah dia busy tu dia yang mintak....aku faham kerjaya dia,sebab aku pun salah seorang macam dia juga...

"ya Allah abang ni,takpa lah...ayang faham..takpa,nanti i baca sendiri.huhu....esok janji taw,tolong urutkan kaki i ni,dah mula dah bengkak kaki ibu mengandung ni,biru-biru je...sakit jugak kadang-kadang,i takut kena urat yang ikat tu...naya jer...tau sayang tau...sayangkan pro bab-bab urut ni..hehee..." ......kdengaran bunyi gelak Shaifullah dah cukup bagi hatiku hepi 1 malam....  " okey lah ayang,abang continue bertugas dulu,apa-apa hal penting,call or SMS abang...if abang tak balas,means abang tengah handle emergency case.so,call nurse k? tinggalkan pesanan..InsyaAllah,abang akan menyusul carik ayang dengan lajunye...hehe...okey ayang,tidur baik-baik,ingat abang yer.agak-agak rindu,gi peluk bantal peluk,pastu sebut nama abang 3 kali..hehe....anggap je tengah peluk abang.hehe...take care darling,i love you, and you know what,i missed u damn much.tq sebab sudi mengandungkan anak kita...oklah,selamat malam....salam.

"okey,wsalam"......dari ruang tamu,aku tutup Tv,terus ke bilik dan ke atas katil,terus aku charge phone....



                   aduhai,rindunye nak main janggut Shaifullah time before tidur...tu jelah tabiat mengada aku before tidur di tepi dia...kadang-kadang dia saja je pura-pura tidur masa aku main janggut dia,last-last,dia gigit jari tangan aku...menjerit 1 bilik aku,sebab terkejut...hehe...(pdn muke,main lagi janggut orang lg....hehehe)....aku amik tudung 'express' aku,aku pakai,terus aku mengaji surah Maryam.cukup 10 ayat,aku kucup Quran,hadiah hantaran dari Shaifullah tu,terus aku buka tudung,then fall asleep......aku tengok jam di tepi meja katil,tepat jam 12 tengah malam....ya Allah,penatnya....i feel so lonely without my hubby kat sebelah..huhu.....nevermind,janji dia berkhidmat di jalan-Nya... semoga di rahmati sayang..aku baca doa tidur,al-Fatihah,3 qul,ayat kursi lalu aku hembus dan sapu ke seluruh badan, but kat perut lama sikit...hehehe....(phm-phm jelah!)  pelahan-pelahan selimut aku tarik,sedar tak sedar> GELAP....aku dah tidur...yeay! hehehe.....



to be continue................................................


p/s:tq sebab sudi membaca this short story.. hak cipta terpelihara.rekaan semata-mata


love,
ims.novelis

0 comments: