Wednesday, January 26, 2011

HIJABKU DI TANGANMU -EPISOD 1-

"ya Allah,panasnye sayang uii.tak larat i nak bawak perut ni,tumpang perut u lah sayangi" mataku menjeling kat suami tersayang kat sebelah.Suamiku geling-geling kepala,"kalau lah boleh transfrer perut ayang tu kat abang,okey jerh!"Usai solat di surau Hospital Ampang,kami terus keluar makan tengahari di luar.Malas pulak rasanya nak makan dalam cafe hospital.Sengaja aku cakap,tekak tak selera nak makan kat cafe hospital. (sumpah mengade) hehe....

syukur alhamdulillah,sekarang genap 7 bulan aku hamil.penat jugak ek,naik turun tangga mahu sahaja aku 'simpan' perut dalam beg dari perut ini statik kat abdormen aku ni.hehe..(keje gile,x akan penah boleh)hehee...
tadi usai solat Zuhor,aku text Shaifullah untuk keluar makan bersama..ehem,ehem,excuse me>shaifullah tu husband i okey! hua3...jangan syak waksangka lebih-lebih..kang bagi mkn kasut saiz 9...hehe...Kebetulan,kami kerja dalam hospital yang sama...suami berkerja sebagai MO di wad Ortopedik,aku? naaaa....MO di wad Pediatrik. hari paling best,sebab keluar 'dating' dengan suami.

Sampai di restoran ala kampung berdekatan dengan hospital,semua menu aku rase nak order... mak ai,tempoyak dengan kacang buncis,cicah pulak dengan smbal belacan....masyaAllah,nikmat dunia sedapnye...macamana lah nanti nikmat makan di syurga nanti....Subhanallah~ tetiba suamiku bersuara"ayang,makan tu cermat sikit.jangan bedal banyak sangat,kang senak perut.mula lah suruh abang 'jampi' perut bulat awak tu dengan ayat  Quran.slow-slow, dah jangan makan lauk-lauk yang pedas ni,tak baik for our baby,ok? makan sayur and ikan,ok?"...adus,tension plak dengar, "sayang,i makan mcm ni pun  jarang2 taw.kasi lah chance,please..hehee..for the seek of our baby! hehe,,,i xda pon nak makan sgt,tetiba perot ni mmberi 1 momentum kimia mgatakan "umi,u have to eat tempoyak today!",datang dr dalam perut i lah sayang...hehe" habis pipi aku kena cubit,degil cakap suami..."sayang!"...kena cubit pipi...then bagi alasan yang tah ape-ape..."dah-dah,cepat makan tu cintaku Sumaiyah binti Abdullah..abang kena masuk balik wad semula jam 3 petang ni,ada meeting dengan pengarah.tegas je bunyinye. "okey" jawabku..

malam ni,aku terpaksa balik seorang diri,shaifullah ada jadual 'on call'.mengenangkan yang aku tak dapat lepak chill dengan huby malam nanti,terpaksa keluar makan time lunch.teringat masa zaman belajar dulu,Shaifullah antara pelajar laki 'feveret' kat Universiti Tanta dia.aku cuma dengar-dengar aje dari kawan yang sama tempat menuntut dengan Shaifullah.ni semua cerita dari Intan Maya Damia,dorm mate aku masa menuntut di sekolah raja permaisuri bainun dulu.al maklum lah,aku rapat dengan dia,minat sama,nak jadi doktor pun sama-sama..tapi rezeki dia di Mesir.Aku cuma ke India jer,buat MBBS di Bangelore.Mula jumpa Shaifullah pun time mula-mula posting jadi 'houseman' di HUKL,jumpat kat masjid. Pergh,comel jer jumpa kat masjid.hehe..(gile,senyum sorang-sorang).Apa yang aku berkenan dengan Shaifullah ni,dia seorang yang pemalu,tinggi lampai,gelap-gelap sikit,pendiam,but the important one>dia sangat bijak dengan urusan kerja dan agama..my dream guy,tall dark handsome guy..huagh2....syukur,muka manis dia tu one of the bonus kenapa aku jatuh cinta dengan dia. malunye nk bgtau yang aku ni minat laki pemalu.biasa lah,aku budak debat sekolah,mulot bising gile...haha..cewah!

kebetulan,kami ada masuk usrah setiap khamis malam jumaat..program sampingan yang di anjurkan pihak hospital untuk kakitangan Muslim hospital.jumpa secara kebetulan pun,2 kali sebulan,depends on jadual 'on call' masing2.
Masa tu,aku baru tamat posting sebagai 'houseman' kat wad bersalin.aku baru apply cuti untuk pulang ke kampung di Ipoh.rindu gilak kat umi dan abi.sehari sebelum aku pulang ke Ipoh,aku dapat sepucuk surat...guess what?? hehehee.....

<span> </span>mestilah dari orang yang aku minat! tak sangka pulak dia pun berkenan kat aku yang ketot ni..hehe...dah lah aku ni comot je.(aku rase lah)hehe...dalam surat tu dia meluahkan isi hati dia.dia tak mahu mata dia banyak tanggung dosa> tengok bukan muhrim dengan nafsu yang tah ape2>consider 'zina mata'.simple n short...aku suke...hehe...then dia kata,if ada jodoh dah aku sudi untuk menjadi suri hidup dia,dia nak maklumkan pada kedua ibubapanya untuk pinang.dia mahu AKU HALAL BAGINYA.**** (hepi!) Kebetulan dia pun ada bertanyakan kepada beberapa doktor senior tentang diri aku,perwatakan aku.katanya,dia suka dengan kesederhanaan dan ciri Islamik yang aku bawa.sejuk mata tengok...(erk,ttiba aku cam terbang2 suke!) cess.. malu lak teman mmbacenye!..dia mohon maaf sebab ambil nombor talifonku tnpa izin di kaunter nurse di wad aku bertugas.kalau aku tak keberatan,dia mahu alamat rumah orang tua ku....

the end~ aku pon balik Ipoh dengan bus....maklumlah,xda budget yang kukuh nak pi beli kereta.hehe...
aku tetiba kecut perut>sebab ape kawan2?? cuba teka....sebab aku ank tunggal...xda orang laki lain pernah tgok rambut aku yang chantek ni melainkan abi sahaja.....*(x logik takut sbb tu,nonsence!) hehehe...mayb mengenangkan diri ini akan jauh dari umi dan abi>Shaifullah bawak 'lari' aku jauh dr umi dan abi...ya Allah..takutnye...takpe2,aku kena tenangkan hati....bwk mengucap banyak2,then balik solat hajat......kena 'hint-hint' sikit umi abi ni....kang terkejut pulok....naya jer....aku tengok jam pukul 12 tghari,kena sangat>tiket aku jam 12.30tghari...cepat sumaiyah>g kat tempat bus..kang balik jalan kaki kalo jalan cam nenek ...hehe....dalam keadaan panas terik dengan tudung berlilit di kepala,aku tarik beg roda terus  ke kaunter bus...insyaAllah,sempat sampai ipoh before jam 4 petang.....ya Allah,lundungi aku dan rahmati perjalanan aku ini...aku cuma sempat menghantar pesanan ringkas SMS kepada umi dan abi,aku tahu umi abi mesti sibuk.maklumlah diaorang tu cikgu...kang menganggu pulak waktu mengajar mereka if aku beriya nak cakap lama-lama kat talifon just ebcause nak bgtahu yang aku nak balik Ipoh..hehe....tak sabarnye nak balik Ipoh,ate kome orang peyrok>teman balik,nak ngabo yang teman nak balik..moh ler,kite makan dughian! hehehee...

(to be continue.......)

p/s: rekaan semata-mata oleh penulis...hak cipta terpelihara..



love,
IMS.novelis

0 comments: