Wednesday, January 26, 2011

HIJABKU DI TANGANMU -EPISOD 3-

hari ini,aku bersendirian di rumah,sambil sarapan pagi.....cepat2,aku sisir lengan baju...mengutip baju ktor untuk di basuh. siap aku kemas dan biarkan mesin basuh melunaskn tangunjawabnya,aku terus mengambil penyapu menyapu rumah.  aku sengaja biarkan TV terpasang,sukarang-kurangya peneman diri,di saat Shafullah tiada. Shaifullah kerja hari ini,aku dapat hari offday ku hari ini.jadi,tak dapatlah bermesra dan bermanja dengan Shaifullah.hehe...usai kerja-kerja rumah,aku terus duduk di hadapan TV,menonton rancangan masakan di TV. tengok aje  rancangan masak,tapi aku tiada momentum pulak untuk ke dapur da masak. sakit perutku,mungkin penat berkerja kemas rumah agaknya...namun,aku biarkan aja..malas melayan sakit sikit-sikit ni.

sedang leka aku menonton TV,aku dapat rasakan seluar tidur yang aku pakai seperti di siram air suam-suam kuku.... aku terkencing dalam seluar kah? tapi,tak bau hancing pun.hesh!
masyaAllah!!! air ketuban aku pecah dan sedikit darah di seluar putih yang aku pakai....setahu aku,kurang 3 minggu lagi baru due untuk aku lahirkan bayi....aku gagahkan diri ambil talifon bimbit dan wallet di meja seblah TV. aku capai kunci kerata Honda kesayanganku.sebelum aku mula rasa sakit yang melampau,baik aku pandu laju kereta terus ke klinik. aku yakin shafuillah mesti sedang handlekan kes-kes di wad ortopediknya....aku sempat sms Shafuillah "SALAM,SAYANG. SAYANG,I RASA AIR KETUBAN I PECAH.BUT DONT WORRY,I CAN HANDLE ON MYSELF..I BAWAK KERETA UNTUK KE KLINIK NEAR RUMAH.RELAX OKEY,NOTHING TO WORRY..hehee"

boleh pulak aku SMS Shafuillah macam itu. jam tepat 11 pagi. setelah remote pintu pagar automatic aku tekan,dan pintu rumah aku kunci...aku tekan laju pedal kereta untuk ke klinik bersalin yang masa perjalanan kurang 10 minit dari rumah.ya Allah,10 minit memandu aku rasa sakit sungguh pinggangku ini...hanya Allah sahaja yang tahu.aku lihat air ketuban keluar sedikit demi sedikt,sama macam keadaan di rumah tadi.aku mula mengucap panjang,berzikir-zikir.....tiba di hadapan pintu klinik,aku mula nak pitam.aku naik tangga pelahan-lahan...sampai di kaunter klinik,dengan mengahnya aku buat pendaftaran "SALAMUALAIKUM,SAYA PUAN SUMAIYAH.SAYA RASA SAYA NAK BERSALIN SEKARANG.AIR KETUBAN SAYA DAH PECAH.BOLEH DAFTAR LEPAS NI TAK,NOW SAYA RASA SAKIT SANGAT."  nurse di kaunter kaget..."DIK,CEPAT SIKIT BOLEH  TAK? JANGAN TENGOK AKAK MACAM ITU.AKAK TAK LARAT BERDIRI LAMA-LAMA NI." geram aku,bila nurse itu ingat aku main-main agaknya...dah tu,bole die buat muka trkejut tanpa tindakan...mana leh pergi adernaline dalam badan budak ni,rungut hati aku....terus,dia berlari ke bilik kecemasan,memanggil Dr.Meghana untuk menguruskan proses kelahiran....aku di bantu beberapa orang nurse ke labour room.....ya Allah ,nak berjalan 2 meter pun,aku rasa mahu tercabut kaki...

aku di tenangkan oleh Dr.Meghana...."sabar ye puan,tarik nafas dalam-dalam...puan sumaiyah,boleh jalan-jalan dulu. bukaan pintu faraj baru 5cm.saya hanya dapat nasihatkan agar puan tunggusehingga bukaan faraj mencecah 10cm. probably it's take 10 to 15 min to go..aku tak banyak kata,sebab aku faham.aku pun seperti dia,doktor! aku mengucap.
kedengaran deringan talifon,ku lihat di screen nama Shaifullah...opss,laaa...aku tak nak dia risau.re;ax la..tak da benda nak risau...dengan berpura-pura tahan sakit,aku angkat panggilan talifon Shafuillah.. "Ayang! MasyaAllah,kat mana tu? abang otw ke sana...abang baru minta EL dari pengarah.Less 20 min i will be there! wait for me Sumaiyah.bertahan,ayang kuat..okie?".....alololo,comelnye suami aku ni,siap kasi kata-kata semangat lagi.dah lupa terus nak bagi salam.....hehe..
"eh,takda apa sangat la abang,..,sakit biasa-biasa aje...masyaAllah,abang mintak EL? huhu...now bukaan pintu faraj baru 5cm.kalau sempat,abang dapat tengok ayang lahirkan anak kita,insyaAllah.."..."sure honey..i try my best,okie bye wasalam."

aku masih keliling sekitar bilik untuk mudahkan proses melahirkan bayi ni.terasa sakit belakang pinggang.....ya Allah, sesungguhnya aku mohon Kau lindungi bayiku ini.....Shafuillah sayang,cepat lah sampai...i tak tahan ni....sakitnya....rayu hati aku...................


to be continue...

p/s: rekaan semata-mata.hakcipta terpelihara penulis.


love,
IMSnovelis

0 comments: